bjuster_vastgoed_beheer_friesland_foto_door_Niels_Rurenga

Veelgestelde vragen.

In dit overzicht vindt u de meest voorkomende vragen die u als huurder tegen kan komen. Ook wanneer u vragen heeft over bijvoorbeeld kosten of hoe om te gaan met overlast vindt u op deze pagina. Heeft u een vraag die u bezighoudt en niet beschreven is, dan kunt u ons natuurlijk altijd een bericht sturen.

Veelgestelde vragen.

Op onze website kunt u hier ons aanbod bekijken. Ziet u een woning waar u zich voor wilt inschrijven? Klik op de woning en klik vervolgens op de button ‘Inschrijven voor deze woning’ rechtsboven aan de pagina. Vul het inschrijfformulier volledig in en verzend. Uw inschrijving is dan nog niet compleet.

Uw inschrijving zal vervolgens getoetst worden aan de huurprijs waarna u per e-mail een reactie van ons ontvangt. Dit kan ofwel een afwijzing zijn omdat uw inkomen niet toereikend is of u zult een e-mail ontvangen om uw inschrijving compleet te maken (zie ook vraag 3). Vervolgens zal uw complete inschrijving beoordeeld worden.

Om in aanmerking te komen voor één van onze huurwoningen, dient u aan een aantal voorwaarden te voldoen. Als algemene richtlijn hanteren wij een inkomensnorm waarbij uw bruto maandinkomen (inclusief vakantiegeld) minimaal gelijk dient te zijn aan drie en soms vier maal de huurprijs. Aangezien iedere situatie weer anders is, dan is ons advies om contact met ons op te nemen.

Wij werken niet met wachtlijsten. Inschrijvingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Er wordt pas contact met u opgenomen als u ook daadwerkelijk in aanmerking komt voor de huurwoning. Dit betekent dat u zelf het aanbod in de gaten moet houden. Zodra wij een huurwoning beschikbaar krijgen waar u op wilt reageren dan dient u dit zo snel mogelijk te doen.

Wij krijgen dagelijks veel telefoontjes met deze vraag. Als u zich heeft ingeschreven ontvangt u een e-mailbevestiging waarin wij u mededelen dat wij uw inschrijving goed ontvangen hebben. Inschrijvingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Er wordt pas contact met u opgenomen als u ook daadwerkelijk in aanmerking komt voor deze huurwoning of u ontvangt vanzelf een afwijzing met de argumentatie.

Alleen als u van ons bericht heeft gehad dat u daadwerkelijk in aanmerking komt voor een huurwoning dienen wij aanvullende gegevens en documenten ontvangen. Hier zullen wij dan specifiek om vragen. In verband met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zullen wij dit nooit van te voren aan u vragen.

Ja, dit is geen probleem. Kijk wel goed per woning of u met uw bruto maandinkomen in aanmerking komt voor de betreffende woningen.

U kunt alleen een huurwoning bezichtigen als u hiervoor in aanmerking komt. Hiervoor wordt u in het proces over geïnformeerd. Voorafgaand aan bezichtigen dient u een aantal gegevens omtrent inkomen en dienstverband te overleggen.

Huisdieren is afhankelijk van de woning welke u gaat huren. Overleg met de verhuurder over de mogelijkheden.

Ons huuraanbod verschilt per maand. Dit kunnen wij dus ook niet met zekerheid zeggen.

Vragen over huur.

U heeft een woning gezien en heeft interesse. Reageer via de knop ‘inschrijven’ op de pagina van het betreffende huis en vul uw gegevens in. Of mail of bel ons, ook als u hulp nodig heeft in uw zoektocht en speciale wensen heeft. Er wordt in alle gevallen snel contact met u gezocht om een passende woonruimte voor u te vinden.

Voorwaarden

Woont u al met een inwonende? En bent u niet getrouwd of heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan kan de inwonende na twee jaar medehuurder worden.

Medehuur of inwoning

Medehuur, samenwonen en inwonen zijn termen die vaak verward worden. Het gaat echter om totaal verschillende zaken met verschillende rechten en plichten.

U kunt onze huurvoorwaarden bekijken op deze pagina.

U kunt zich inschrijven via ons inschrijfformulier, deze vind u op de volgende pagina.

U kunt bij uw huidige verhuurder een verhuurdersverklaring opvragen en laten invullen. U heeft de verhuurdersverklaring nodig wanneer u een intakegesprek heeft voor een woning. U kunt de verhuurdersverklaring aanvragen via ons contactformulier, of door het formulier Verhuurdersverklaring Bjuster Vastgoed Beheer te downloaden en door ons in laten vullen. U vindt het fomulier hieronder.

U kunt het formulier invullen en naar ons sturen via ons email-adres mailto:info@bjuster.nl

Vragen over kosten.

Op tijd betalen van uw huur is erg belangrijk. Hier zijn hier verschillende manieren voor. 

Het handigst: betalen via automatische incasso
U geeft ons toestemming om iedere maand de huur van uw bankrekening af te schrijven. U betaalt dan op tijd en het huurbedrag klopt precies.

Dit kan ook: betalen via uw eigen bank
Dit betekent dat u een betaalopdracht geeft aan uw bank om maandelijks voor de 1e dag van de maand de huur te betalen. Dit kan onder vermelding van uw adres.

Betaal voor de eerste dag van de maand
Een voorbeeld: de huur voor de maand mei moet vóór 1 mei op onze rekening staan.

Betaalt u te laat? Dan heeft u een huurachterstand. Dit kan u allerlei extra kosten en andere problemen opleveren.

Wij begrijpen dat het kan gebeuren dat u de huur niet op tijd kunt betalen. Bijvoorbeeld als er iets verandert in uw inkomen. Blijf hier niet te lang mee rondlopen en laat ons dit zo snel mogelijk weten. Bel dan met ons. Wij denken mee om (dreigende) financiële problemen te voorkomen.

Wat is huurachterstand?
In uw huurcontract staat dat u de huur moet betalen vóór de eerste dag van de maand. Betaalt u te laat? Dan hebt u een huurachterstand. Dit kan u allerlei extra kosten en andere problemen opleveren.

Kunnen we een betalingsregeling treffen?
In sommige gevallen kunnen we u helpen met een betalingsregeling. Dit kan alleen als u:

  • Het afgelopen jaar niet eerder een betalingsregeling met ons hebt gehad
  • Minimaal 1 jaar huurder bij ons bent

Een betalingsregeling kan alleen:

  • Voor 1 maand huur en 1 overige factuur (bijvoorbeeld voor servicekosten)
  • Verspreid over maximaal 6 betalingstermijnen

In sommige gevallen is huurtoeslag mogelijk. Bekijk onze pagina over huurtoeslag.

Naast uw huur betaalt u soms ook servicekosten. Dat zijn kosten voor extra diensten, bijvoorbeeld schoonmaak of onderhoud. Bij sommige woningen of kamers kan het ook gaan om gas en elektra. Of kosten voor verplichte heffingen of verzekeringen.

Meer informatie over servicekosten vind u op deze pagina.

Volgens ons huurbeleid wordt de prijs van zelfstandige huurwoningen bepaald door de verhouding tussen prijs en kwaliteit. We kijken onder andere naar hoe groot uw huis is, of het op een gewilde plek staat en hoe energiezuinig het is. Voor vergelijkbare woningen zijn de huren op termijn even hoog. Zo maken we het voor u duidelijk waarom uw huur omhoog of omlaag gaat. En u kunt altijd zelf controleren hoe uw huurprijs is berekend.

Studentenkamers (onzelfstandige sociale woningen), woningen in de vrije sector, bedrijfspanden, garages en parkeerplaatsen vallen niet onder het huurbeleid. 

Meer informatie over jaarlijkse huuraanpassingen vind u op deze pagina.

Vragen over onderhoud.

Altijd vervelend als u overlast ondervindt. Wij zijn er ook als dergelijke zaken spelen. Een beheerder waar u zich als huurder op en top thuis voelt. Daarom helpen we u zo goed mogelijk als er iets stuk is in uw woning.

Geen spoed maar wel iets kapot?
U kunt ons via de mail, onze whatsapp dienst of contactpagina bereiken.

Wilt u toch liever telefonisch uw reparatieverzoek doorgeven? Bel dan met onze klantenservice via 0515-227028.

Bij spoed
Is het dringend? Brand, gaslucht of bommelding. Bel direct 112.

Overige spoedzaken:
Waterlekkage, stroomstoring of heeft u zichzelf buitengesloten? Dan helpen we u (ook buiten kantoortijden). Bel ons op 0515-227028.

Wij willen graag dat u zich als huurder op uw gemak voelt in uw woning. Het kan zijn dat u daarom in uw woning iets wil veranderen. Bijvoorbeeld om meer wooncomfort te krijgen. Of om zelfstandig te blijven wonen.

Soms voeren wij, op uw verzoek, die veranderingen uit. Dit noemen we dan een geriefsverbetering. In sommige gevallen mag u ook zelf veranderingen aanbrengen in uw huurwoning. Lees hier meer over in het formulier in de bijlage.

Uw-woning-aanpassen-ZAV

Wilt u de woning nog verder aanpassen?
Sommige mensen willen hun huurwoning helemaal aanpassen aan hun eigen ideeën en smaak. Soms is dit mogelijk, hiervoor moet dan wel eerst schriftelijke toestemming worden aangevraagd. We noemen dit een ‘zelf aangebrachte verandering’ (ZAV). Denkt u bijvoorbeeld aan:

  • Een laminaatvloer
  • Een bad in de doucheruimte
  • Een berging in de tuin
  • Een nieuwe keuken
  • Het uitbreken van een muur.

Let wel op: 
Neem vooraf altijd contact met ons op. We vertellen u dan wat u zelf mag doen. En wat u door een professioneel bedrijf moet laten doen. Als u zelf veranderingen aanbrengt, zijn de kosten én het onderhoud voor uzelf.

Wij willen graag dat u zich als huurder thuis voelt. Daarom doen we alles aan de kwaliteit van uw woning. Daar hoort ook goed onderhoud bij. Een groot deel van het woningonderhoud doen wij voor u. Maar enkele dingen doet u ook zelf.

Dit doet bjuster vastgoedbeheer voor u:

  • Reparaties aan uw cv-installatie
  • Buitenschilderwerk
  • Dakreparaties
  • Nadere toelichting in deze bijlage:
Zelf regelt u:
De normale onderhoudsklussen die horen bij het huren van een woning, zoals:
  • Schoonmaken
  • Tuinonderhoud
  • Behangen
  • Binnenschilderwerk

Er zijn verschillende situaties te bedenken waarom u een nieuw slot of extra sleutel nodig heeft.

  • U krijgt de voordeur niet open omdat uw sleutel nog op tafel ligt.
  • U kunt ons bellen, wij helpen u dan om weer binnen te komen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. U betaalt dan voor materiaal en voorrijkosten.
  • Voordat wij uw deur voor u openen, willen wij wel eerst een legitimatiebewijs zien. Dit om misbruik te voorkomen.

Mijn slot werkt niet goed, nu kom ik niet binnen.

  • U kunt ons bellen, wij helpen u dan om weer binnen te komen. In sommige gevallen zijn hier kosten aan verbonden, dit bespreken wij vooraf met u.
  • Voordat wij uw deur voor u openen, willen wij wel eerst een legitimatiebewijs zien.

Ik wil een extra sleutel. Bijvoorbeeld zodat mijn buurvrouw in de vakantie de post en planten kan doen.

  • Huissleutels van bijvoorbeeld een voordeur, achterdeur of berging, laat u in de meeste gevallen zelf bijmaken. Dit kan bij de slotenmaker of een sleutelspecialist.
  • In sommige gevallen kunt u uw huissleutel niet zelf bij laten maken. Vraag de extra sleutel dan bij ons aan. Het aanmaken van extra sleutels zijn kosten aan verbonden en deze zijn voor de huurder.

Wij willen dat u zich als huurder op en top thuis voelt. Een plezierige, nette buurt draagt bij aan het thuisgevoel. Goed onderhouden tuinen en ander groen horen daarbij. 

Heeft uw huurwoning een eigen tuin? 
Dan doet u zelf het tuinonderhoud:

• Gras maaien
• Haag knippen
• Struiken en bomen snoeien
• Onkruidvrij houden van tuin en bestrating

Kunt u uw tuin niet zelf onderhouden?
Dan kunt u dit laten doen door een tuiniersbedrijf. De kosten betaalt u zelf.

 

Ongedierte in uw woning is erg vervelend. Toch komt dit best vaak voor. Het meeste ongedierte zoals wespen, muizen en ratten bestrijdt u zelf. Wij doen dit niet voor u. Wel helpen we u graag met allerlei tips en trucs. De meeste bestrijdingsmiddelen koopt u namelijk gewoon in de winkel. 

U kunt ook een specialist inhuren:
Kunt u zelf geen ongedierte bestrijden of durft u dit niet? Dan kunt u een bestrijdingsdienst inhuren. Dit betaalt u zelf.

Bel bijvoorbeeld de Noord Nederlandse Bestrijdingsdienst, (https://www.bestrijdingsdienst.com) of multibestrijding. (https://www.multibestrijding.nl)

Onze grootste wens is dat u in een fijne, nette buurt kan wonen. Een buurt waarin iedereen plezierig met elkaar omgaat. Maar soms kan het gebeuren dat mensen toch last van elkaar hebben. Wat u kunt doen bij overlast leest u op de volgende pagina.

Vragen over beëindigen huur.

Bekijk onze huuropzegging procedure op de volgende pagina.

Heeft u uw huur opgezegd, dan is het binnenkort tijd voor de oplevering van uw woning. De afspraken voor de voor- en eindopname vindt u terug in de bevestiging van de huuropzegging. Lees de voorwaarden op deze pagina.

Allereerst willen we u condoleren met uw verlies. We wensen u heel veel sterkte. Als organisatie helpen we u graag bij het regelen van allerlei dingen. Waaronder het opzeggen van de huur van de overledene. Lees meer over het stappenplan bij huuropzegging.

Heeft u een nieuw e-mailadres, telefoonnummer of bankrekeningnummer?
Informeer ons via de contactpagina. Goede bereikbaarheid helpt ons beide om de dienstverlening aan u goed te houden.

Een glimlach bij onze huurders en verhuurders.

Dat is waar wij iedere dag aan werken